Eşti aici

Sfârșitul omului și al lumii între adevăr și utopie. Eshatologie și erezie

25 LEI Reducere 72%
7 LEI
 
În stoc
0724 550 463

Părintele Ilie Macar, preot paroh la Parohia „Sfântul Nicolae” din orașul Câmpulung Moldovenesc, este un teolog competent și un preot slujitor model, cu o conștiință misionară lucidă și responsabilă, cu o dragoste reală față de Biserica Mântuitorului Hristos din Bucovina.

Doctor în teologie, titlu acordat de Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității București pentru teza: Învierea lui Hristos și învierea noastră prin El, tăgăduită și răstălmăcită în concepția sectelor moderne, părintele Macar publică la Editura Doxologiaa Mitropoliei Moldovei și Bucovinei prezenta lucrare intitulată: Sfârșitul omului și al lumii, între adevăr și utopie. Eshatologie și erezie.

Eshatologia reprezintă un adevăr de credință major pentru Biserica Ortodoxă întrucât se referă la etapa finală (τὰ ἔσχατα cele din urmă) a istoriei mântuirii, la ceea ce va urma după „trecerea” și „transfigurarea” chipului actual al lumii, în general, și...

mai mult  +

Părintele Ilie Macar, preot paroh la Parohia „Sfântul Nicolae” din orașul Câmpulung Moldovenesc, este un teolog competent și un preot slujitor model, cu o conștiință misionară lucidă și responsabilă, cu o dragoste reală față de Biserica Mântuitorului Hristos din Bucovina.

Doctor în teologie, titlu acordat de Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității București pentru teza: Învierea lui Hristos și învierea noastră prin El, tăgăduită și răstălmăcită în concepția sectelor moderne, părintele Macar publică la Editura Doxologiaa Mitropoliei Moldovei și Bucovinei prezenta lucrare intitulată: Sfârșitul omului și al lumii, între adevăr și utopie. Eshatologie și erezie.

Eshatologia reprezintă un adevăr de credință major pentru Biserica Ortodoxă întrucât se referă la etapa finală (τὰ ἔσχατα cele din urmă) a istoriei mântuirii, la ceea ce va urma după „trecerea” și „transfigurarea” chipului actual al lumii, în general, și al fiecărei persoane umane, în special.

Reflexia teologică asupra eshatologiei și, implicit, asuprasfârșitului omului și al lumii, răspunde și unei realități constitutive ființei umane, și anume: dorința de a cunoaște viitorul și speranța într-un viitor fericit. Datorită acestei realități, omul nu trăiește doar în trecut, prin amintirile sale, nici numai în prezent, prin actele și acțiunile sale, ci își proiectează viața în viitor prin dorințele și aspirațiile sale. Cu alte cuvinte, nu există conștiință umană care să nu fie cutreierată, la un moment al devenirii sale, de aceste trei întrebări fundamentale: Cine sunt? De unde vin? Încotro mă îndrept?

Părintele Ilie Macar constată că aceste întrebări revin obsedant și în conștiința omului contemporan asaltat de diverse ideologii secular-umaniste sau de mișcări religioase spiritualist-iluzioniste (p. 15). Primele îi propun omului un viitor utopic mai bun, în împărăția acestei lumi, fără nici o raportare a ei la Dumnezeu, ultimele îi promit, la fel, un viitor utopic, într-o împărăție a lui Dumnezeu lipsită de repere teologice și, ca atare, inventată de unii „lideri” religioși, pentru a modela modul de a gândi și de a fi al adepților lor.

După ce prezintă, într-un mod sistematic și bine argumentat, învățătura Bisericii Ortodoxe cu privire la eshatologie, în contextul misionar actual (pp. 37-108), autorul, folosind o bibliografie bogată și diversă, face o analiză critică obiectivă a modului eronat și tendențios în care unele mișcări religioase, creștine sau necreștine, interpretează textele biblice referitoare la sfârșitul omului și al lumii (pp. 111-287). Demersul său este motivat de faptul că multe dintre aceste mișcări religioase practică un prozelitism programat, mai mult sau mai puțin agresiv, printre credincioșii Bisericii Ortodoxe.

Părintele Macar ne atrage atenția, în prefața lucrării, că scopul pe care l-a urmărit pe tot parcursul ei nu este unul polemic sau provocator, ci unul apologetic și mărturisitor. Cutreierat lăuntric de flacăra credinței lucrătoare prin iubire și de responsabilitatea pastorală față de Biserica lui Hristos și valorile sale, autorul a dorit ca, la finalul lecturii acestei cărți, fiecare cititor să înțeleagă faptul că în orizontul eshatologic al Ortodoxiei creștinul „nu trăiește cu groază apocaliptică sfârșitul formei actuale a lumii și nici nu se amăgește cu speranța iluzorie a «venirii Domnului Isus» pentruca să se întemeieze o împărăție milenară numai «cu cei aleși» – cum susțin sectele neoprotestante, ci are în vedere preocuparea constantă, smerită și statornică de a se pregăți pentru sfârșitul iminent al vieții sale pământești și idealul vieții veșnice, care se va arăta deplin în starea de înviere, după judecata universală, pe care o va înfăptui Hristos, la a doua Sa venire întru slavă” (p. 290).

Felicităm pe părintele dr. Ilie Macar pentru această lucrareși îi dorim să fie în continuare un teolog luptător pentru apărarea credinței ortodoxe față de orice formă ideologică agresivă și, în același timp, să rămână un smerit slujitor al Bisericii lui Hristos și un devotat mărturisitor al Învierii Sale, început și temei al învierii noastre.

Pr. prof. univ. dr. Gheorghe Popa, prorector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

mai puțin  -
2
Average: 2 (1 vote)
   ( 0 review-uri)
Data apariției: 
2014
Număr pagini: 
306
ISBN: 
978-606-666-241-3
Tip copertă: 
broșată
Format carte: 
14,5 x 23 cm
Culoare interior: 
monocrom

Cititorii noștri au mai cumpărat

Ai întrebări legate de produs?

Ne poți suna la
0724 550 463
Lasă-ne un număr de telefon
Te sunăm noi!
Vrei să ne trimiți un
email?