Eşti aici

iconografie ortodoxă
 

            Eikôn este imaginea care nu se expune, ci se spune. Se spune, în dialogurile lui Platon de pildă, că realitatea aparenţei constituie imaginea iconică a ceea ce este. Rolul acestei imagini este de a face vizibilă în arătarea sa realitatea însăşi a ceea ce se arată. Eikôn nu se arată deci pe sine ca imagine, ci arată doar ceea ce poate să semnifice vizibilitatea pe care o întâmpină ochii. Vizibilitatea nici nu mimează, nici nu dezvăluie, ci indică sensul.

Această carte cuprinde patru eseuri care se ocupă de istoria iconografiei ortodoxe, împodobirea iconografică a bisericilor, funcțiile icoanelor, precum și teologia și estetica iconografiei bizantine. Mai cuprinde și trei anexe cu privire la texte importante ale creștinismului primar referitoare la icoane, explicații ale tehnicilor iconografice și o analiză a două cărți rusești cu privire la icoane.

După ce Biserica, timp de peste trei veacuri, fusese supusă la cele mai crâncene persecuții din partea păgânilor, după ce fusese atacată cu furie de vrăjmașii ei păgâni și evrei cu armele intelectuale, după ce, în sfârșit, timp de alte trei veacuri și jumătate ea se dezvoltase și progresase în chip uimitor prin râvna și munca fără preget a slujitorilor ei, închizând gurile ereticilor, iată că a apărut pe la începutul secolului al VIII-lea un nor negru care a întunecat cerul luminos al acestei biserici timp de peste un veac.

Un album bilingv în care textul și imaginea însuflețesc cititorul să descopere și cele ce nu se văd, dar se simt, cele ce nu se aud dar se știu. Mărturiile vechi și noi ne apropie și mai mult de Ocrotitoarea Moldovei și ne ajută să înțelegem cât de minunat este Dumnezeu întru Sfinții Săi.

În limba greacă, eikonographia înseamnă „scriere cu imagini”. Datorită influenţei Renaşterii asupra Răsăritului creştin, acest sens originar al artei iconografice aproape a dispărut. Deşi atraşi de frumoasa cromatică a icoanei, majoritatea oamenilor nu înţeleg că icoana nu este o simplă pictură ce trebuie să redea cât mai armonios proporţiile legiferate în natură ci o transcriere în culori a dogmaticii Ortodoxiei.